ساعات کاری شرکت: ۹ الی ۱۷
امروز: جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

میکرومتر

نوشته بابک حسینی دوشنبه - 2 نوامبر 2020

میکرومتر

میکرومترها به همراه کولیس از پرمصرف ترین ابزار اندازه گیری ابعادی می باشند. برخلاف کولیس ها که در آن نیروی وارد بر قطعه کار تحت کنترل نیست، در میکرومترها خطای اپراتور تا حد زیادی کاهش یافته و دقت میکرومتر را در سطح بالاتری نسبت به تجهیزات دیگر قرار می دهد.

قیمت میکرومتر با توجه به سایز و نوع ( دیجیتال یا معمولی) و دقت آن تعیین می شود. برای انتخاب میکرومتر میتوتویو ژاپن ، توجه به اصالت کالا بسیار مورد تاکید می باشد.

اجزای تشکیل دهنده میکرومترها عبارتند از: فک ثابت، فک متحرک، پیچ ثابت کننده فک متحرک، تنه و بدنه ورنیه ثابت، ورنیه متحرک، جغجغه میکرومتر(هرز گرد)

عموما میکرومترها در سایزهای ۲۵ میلی متری(اینچ) تولید می شوند. عمومی ترین رنج های میکرومتر در سایزهای ۲۵-۰ میلی متر تا ۴۰۰-۳۷۵ میلی متر می باشند.                                                    

میکرومترها در دومدل داخل سنج و خارج سنج می باشند که در دقت های ۰٫۰۱ ، ۰٫۰۰۱ میلی متر موجود هستند.البته میکرومترها قابلیت اندازه گیری به اینچ را نیز دارند.

تنظیم صفر میکرومتر

در اثر کارکرد زیاد، ممکن است لقی بین پیچ و مهره میکرومتر زیاد و همچنین سطح پیشانی فک آن ساییده گردد. لذا درهردوحالت، تنظیم صفر میکرومتر برهم میخورد. اگر میکرومتر از صفر شروع می شود، باید ابتدا فک های میکرومتر را برروی یکدیگر جفت کرده و سپس به وسیله آچار مخصوص که در جعبه میکرومتر موجود می باشد با حرکت ورنیه ثابت آن را بر روی ورنیه متحرک منطبق نمود و دراصل صفرها را بر روی یکدیگر منطبق نموده و خطای میکرومتر را صفر نمود.

روش خواندن و اندازه گیری با میکرومتر

نحوه کار با میکرومتر

قبل از شروع اندازه گیری به وسیله میکرومتر، ابتدا باید دو سرفک ثابت و متحرک که در تماس با قطعه کار قرار می گیرند توسط پارچه تنظیف کاملا عاری از گرد و خاک و براده گردند. سپس قطعه کار مورد نظر را بین دو فک قرارداده و بدنه ورنیه را می چرخانیم تا فک متحرک به قطعه کار برخورد نماید. از این جا به بعد برای جلوگیری از بروز خطا، جغجغه انتهایی میکرومتر را دو تا سه دور می چرخانیم تا کاملا جسم بین دوفک ثابت قرارگیرد. سپس شروع به خواندن میکرومتر جهت بدست آوردن اندازه نهایی می نماییم.

باید در نظر داشته باشیم پس از پایان اندازه گیری، ابتدا فک ها را مقداری باز نموده و سپس قطعه کار را خارج نماییم، در هنگام تماس فک ها با قطعه کار آن را از داخل میکرومتر بیرون نیاوریم. زیرا این کار موجب آسیب رسانی به سطح مقطع فک می گردد که در طولانی مدت موجب بروز خطا در اندازه گیری می گردد.

برای خواندن میکرومتر با توجه به عکس های ذیل، عدد نهایی اندازه گیری خوانده می شود. در هنگام خواندن اعداد روی میکرومتر دقت نمایید که کاملا عمود به سطح نگاه نمایید از خطای دید در یکسان سازی خطوط روی میکرومتر رخ ندهد. بسته به دقت میکرومتر که ۰٫۰۱ یا ۰٫۰۰۱ می باشد، نوع بدست آوردن عدد نهایی متفاوت می باشد که به راحتی بر روی شکل به نمایش درآمده است.                                       

 بر روی خط کش افقی میکرومتر خطی وجود دارد که تقسیم بندی بالای خط که فاصله بین آن ها یک میلی متر و تقسیم بندی پایین خط افقی وجود دارد که فاصله آن ها نیم میلی متر می باشد.

تمامی حقوق این مقاله متعلق به شرکت دقیق ابزار سالیان می باشد.