ساعات کاری شرکت: ۹ الی ۱۷
امروز: جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

انواع کولیس میتوتویو

نوشته بابک حسینی شنبه - 27 ژوئن 2020

انواع کولیس:

کولیس دیجیتال مقاوم در برابر آب

این مدل کولیس های دیجیتال طوری طراحی شده اند که در برابر نفوذ مایعات به داخل کولیس مقاوم می باشند و در شرایط سخت، ودر بعضی دستگاه ها مانند ماشین تراش که بر روی قطعه کار دائما آب و یا مایعی خارجی بر روی قطعه ریخته می شود ، استفاده از کولیس ضدآب که مقاومت آن ها در برابر نفوذ آب بسیار بالا می باشند و درجه حفاظت در برابر مواد خارجی، IP 65 می باشد. برای مثال کولیس دیجیتال ۳۰ سانت میتوتویو ژاپن با کد فنی ۷۵۴-۵۰۰ ، از نوع ضدآب با درجه حفاظت IP 67 و مناسب  برای استفاده در مکان ها با رطوبت بالا ویا امکان نفوذ مایعات به داخل کولیس می باشد.

کولیس دیجیتال خورشیدی

این مدل از کولیس های دیجیتال، بدون نیاز به باتری می باشند و با انرژی خورشیدی، و با شارژ شدن توسط نور عمل می کنند. برای مثال کولیس دیجیتال ۲۰ سانت خورشیدی میتوتویو ژاپن با کدفنی ۷۴۵-۵۰۰ بدین طریق می نماید.

کولیس نیرو سنج دار

کولیس نیروسنج دار

تکرارپذیری در کولیس در اندازه گیری ها بسته به مهارت اپراتور دارد و در بعضی از قطعات استفاده از کولیس به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. مثل قطعات لاستیکی و پلاستیکی. دراین نوع از قطعات هرچه به فک های کولیس فشار وارد گردد، به قطعه کار منتقل و قطعه مورد اندازه گیری فشرده تر می شود و قرائت با خطای بسیاری همراه است. برای اندازه گیری این موارد از کولیس های نیروسنج دار استفاده می گردد. در این نوع کولیس ها با قرار دادن یک نیروسنج بر روی فک ثابت، مقدار نیرو را تعیین می کند. به طوری که هنگامی که عقربه نیروسنج برروی عدد صفر قرارگرفت، بابد دیگر نیرویی به قطعه کار وارد نشود و عدد را رویت نمود. کولیس نیروسنج میتوتویو ((MITUTOYOاز نوع دیجیتال ۱۸ سانت می باشد و با کد فنی  191-573 یا ۲۹۱-۵۷۳  شناخته می شوند.

کولیس فک بلند

انواع کولیس میتوتویو ژاپن

در این نوع از کولیس ها قسمت داخل سنج عموما از بالای کولیس حذف می شود و هردو قسمت داخل سنج و خارج سنج باهم می باشند و قسمت دنباله یا همان عمق سنج را ندارند. این کولیس این امکان را به اپراتور می دهد که قطعات بزرگتر را اندازه گیری نمایند و یا قطر سوراخ هایی که در داخل قطعات است را نیز اندازه گیری کنند. در ضمن فک های بلند پایین کولیس متناسب با گستره و سایز کولیس می باشد و در بعضی از کولیس ها این فک ها بلندتر می باشند.

برای مثال در کولیس ساده (معمولی یا ورنیه) برند میتوتویو ژاپن، در سایز ۵۰ سانت، اندازه فک بلند آن، ۲۰ سانت (۲۰۰میلی متر) می باشد و با کدفنی Mitutoyo 543-106 شناخته می شود. در مدل کولیس دیجیتال فک بلند میتوتویو، در سایز ۵۰ سانت، دارای دو فک بالا و پایین می باشد و سایز فک پایین و بلند آن ۱۵ سانت(۱۵۰ میلی متر) می باشد و با کد فنی ۲۲۴-۵۵۱میتوتویو شناخته می شود.

کولیس با فک جبران کننده

در این مدل از کولیس فک ثابت نیز دارای پیچ می باشد که این امکان را به کولیس فک متغیر می دهد که با تغییر طول فک ها، مواردی همچون پله ها و اندازه گیری در قطعاتی که پستی و بلندی دارند را امکان پذیر می سازد. در حقیقت با حرکت فک ثابت امکان قرار گرفتن فک ثابت در جاهای مختلف امکان پذیر می شود و قابلیت اندازه گیری زیادی برای کولیس ایجاد میکند. جابجا شدن فک ثابت امکان اندازه گیری های جدید برای داخل سنج و خارج سنج ایجاد می شود. برای مثال کولیس دیجیتال فک متغیر ( (offsetسایز ۲۰ سانت میتوتویو ژاپن با کد فنی ۶۰۱-۵۷۳شناخته می شود.

کولیس مرکزیاب با فک متغیر

این کولیس نیز مانند مورد بالا، دارای پیچ تنظیم فک و به علت شکل خاص و مخروطی نوک فک ها، توانایی اندازه گیری مرکز تا مرکز و همچنین لبه قطعه کار تا مرکز سوراخ را دارا می باشد. فک های متحرک کولیس، یکی قابلیت حرکت در محور X و فک دیگر در راستای محور Y را دارند و نوک فک ها طوری طراحی گردیده است که قابلیت اندازه گیری مرکز دایره را دارند. برای مثال کولیس مرکز یاب دیجیتال میتوتویو ژاپن با سایز ۱۶ سانت، دارای کدفنی ۶۰۵-۵۷۳ می باشد.

کولیس خارج سنج

این کولیس به علت داشتن بیرون آمدگی در فک های خارج سنج این امکان را می دهد که ضخامت دیواره و اندازه خارجی تورفتگی سوراخ ها را اندازه گیری می نماید. ممکن است شکل فک های خارج سنج ساده و یا نوک تیز باشد، امکان اندازه گیری برای تورفتگی های ریزتر را نیز دارد. در این نوع کولیس، قسمت های داخل سنج و عمق سنج حذف گردیده است. برای مثال مدل ۶۵۱-۵۷۳ در برند میتوتویو ژاپن از نوع ۱۵ سانت دیجیتال خارج سنج می باشد.

کولیس داخل سنج

در کولیس های داخل سنج، معمولا فک ها با توجه به کاربرد آن ها در شکل های خاص چاقویی، نوک تیز، سوراخ زن می باشند که برای اندازه گیری داخل شیار و سوراخ داخلی استفاده می گردد. کولیس داخل سنج در دومدل ورنیه و دیجیتال تولید می گردد. (کولیس اندازه گیر شیار) . برای مثال در برند میتوتویو ژاپن، کولیس داخل سنج چاقویی در مدل  642-573 و کولیس داخل سنج شیار در مدل ۶۴۵-۵۷۳ و کولیس داخل سنج سوراخ در مدل ۶۴۶-۵۷۳ ارائه می گردند.

کولیس فک چرخنده (فک گردان)

در کولیس فک چرخشی، فک متحرک با داشتن پیچ قابل تنظیم دارای قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب می باشد و امکان اندازه گیری در مواردی همچون شفت ها که اندازه گیری در یک راستا نمی باشد توسط این نوع کولیس امکان پذیر است. نام دیگر این محصول کولیس فک لولایی می باشد، در برند میتوتویو ژاپن کدفنی ۲۱۲-۵۳۶ در مدل ورنیه دار و سایز ۲۰ سانت قابل ارائه می باشد.

کولیس پلاستیکی

فلزها مواد بسیار خوبی برای انتقال برق می باشند. پس برای اندازه گیری در قسمت هایی که امکان برق گرفتگی هست و یا برای اندازه گیری تجهیزاتی مانند قطر تخم مرغ که امکان آسیب رسیدن به قطعه کار هست، از کولیس پلاستیکی استفاده می گردد. این مدل از کولیس ها بسیار سبک می باشند.

کولیس مرکزیاب دوفک متحرک

هر دو فک در این مدل کولیس قابل حرکت می باشند و نوک فک ها تیز بوده که برای اندازه گیری مرکز دایره ها و یا فاصله مرکز دایره تا لبه قطعه کار، مناسب می باشند.

کولیس عمق سنج

کولیس عمق سنج فقط برای اندازه گیری عمق استفاده می گردد. در بعضی از این کولیس های عمق سنج، قسمت پایین آن دارای برآمدگی است که به زیر قطعه کار گیری کند.

کولیس های عمق سنج در سه مدل ساعتی، ورنیه دار(ساده) و یا دیجیتال می باشند. برای مثال مدل دیجیتال ۱۵ سانت میتوتویو با کدفنی ۲۰۱-۵۷۱ و مدل ورنیه دار ساده با کد فنی ۱۰۱-۵۲۷ به فروش می رسد.

کولیس ارتفاع سنج

ارتفاع سنج

کولیس های ارتفاع سنج معمولا دارای یک پایه سنگین و یک فک متحرک که بر روی خط کش که حرکت به صورت عمودی را دارد و امکان اندازه گیری ارتفاع قطعات را دارد. کاربرد این نوع کولیس در اندازه گیری پله ها و یا اختلاف دونقطه در ارتفاع را دارد و در اندازه گیری ها، ابتدا با روی میزی آن را صفر کرد(ترجیحا میزکار گرانیتی بهترین گزینه هست) و سپس اندازه گیری را انجام داد. علت سنگین پایه آن این است که با فشار به روی قطعه، صفرکولیس از تنظیم خارج نشود و این پایه با کوچکترین فشاری حرکت نکند و خطا در اندازه گیری ایجاد ننماید. در برخی از این نوع کولیس ها پیچی بر بالای کولیس قرار دارد که فقط برای تنظیم کردن نقطه صفر می باشد. کولیس های پایه دار (ارتفاع سنج) عموما به دومدل کولیس تک پایه (دارای خط کش عمودی) و کولیس دوپایه( دارای دومیله ی عمودی) می باشند که در سه مدل دیجیتال، ساعتی و معمولی (ساده) می باشند. این نوع از کولیس ها در انواع مختلف و درنوع بسیار پیشرفته لاینرهایت) (Linear height و کیو ام هایت (QM-height) که قابلیت اندازه گیری بسیاری از قطعات و اتصال و انتقال اطلاعات به کامپیوتر را دارا می باشندو جزو کالاهای های تک می باشند.

برای مثال در برند میتوتویو ژاپن کولیس پایه دار ارتفاع سنج ۶۰ سانت با کدفنی ۳۱۴-۵۷۰ و کولیس پایه دار دو پایه (میله دار) ۶۰ سانت با کد فنی ۶۱۴-۱۹۲ و کولیس ارتفاع سنج ورنیه ساده ۳۰ سانت با کدفنی ۱۰۲-۵۱۴ توسط شرکت سالیان با برند Mitutoyo ارائه می گردد.

  • برای اطلاع از مدل های دقیق و انواع کولیس ها به قسمت قیمت های سایت در قسمت میتوتویو ژاپن مراجعه فرمایید.
  • تمامی حقوق این مقاله توسط شرکت سالیان محفوظ و استفاده از آن به هر نحوی شامل پیگرد قانونی می باشد.

کولیس فک میله ای

این مدل کولیس دارای یک فک تخت و یک فک میله ای می باشد. این مدل کولیس که به کولیس ضخامت لوله نیز معروف است، برای اندازه ضخامت سطوح گردو لوله ای کاربرد دارد.

برای مثال کد فنی ۶۶۱-۵۷۳ در برند میتوتویو ژاپن کولیس فک میله ای می باشد.

گیج کولیس اندازه گیر ارتفاع) ( Height Meqsuring gauges

همانگونه که از نام این مدل ارتفاع سنج پیداست، قابلیت آن ها اندازه گیری ارتفاع قطعات می باشد.عملیات کنترل و اندازه گیری در این وسایل به وسیله پراب (probe) دستگاه انجام می گیرد. اندازه های به دست آمده در حافظه دیجیتال و یا در صفحه نمایشگر ثبت و قابل پردازش می باشد. سیستم فعالیت پراب موتورایز و اتوماتیک می باشد. سایز پراب ها می تواند بلند و یا کوتاه باشد. این کالا جزو محصولات با تکنولوژی هایتک برند میتوتویو ژاپن می باشد.

برای مثال کدهای ۳۵۱-۵۱۸ و ۲۳۰-۵۱۸ در برند میتوتویو ژاپن نشان دهنده هایت گیج های این برند می باشد.

کولیس های میتوتویو ژاپن شامل کولیس ورنیه ، کولیس ساعتی ، کولیس دیجیتال می باشد.

جهت دریافت قیمت کولیس های میتوتویو ژاپن ، به وبسایت فروش اینترنتی ما مراجعه یا با واحد فروش سالیان تماس حاصل فرمایید.

دقیق ابزار سالیان