ساعات کاری شرکت: ۹ الی ۱۷
امروز: جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

گیج بلاک(گیج بلوک)

نوشته wp سه‌شنبه - 12 مارس 2019

گیج بلاک که با نام های گیج بلوک ، سنجه های بلوکی یا راپورتر یا تست بلوک نیز شناخته می شود،نام ابزار اندازه گیری مرجع است که قالبا به شکل مکعب مستطیل یا مربع می باشد .سطح این قطعات کاملا صاف و صیقلی و موازی است . جنس آن از فولاد آب داده شده ، سرامیک یا تنگستن کارباید می باشد .

سختی گیج بلوک ها نباید از ۸۰۰HV کمتر باشد . سختی گیج بلوک های فولادی ۸۰۰HV ، تنگستن کارباید ۱۵۰۰HV و سرامیک ۱۴۰۰HV می باشد . گیج بلوک ها از نظر جنس مواد اولیه ، باید به دلیل حفظ خاصیت اولیه ، از مرغوبیت بالای برخوردار باشد .

در بعضی از برند ها نظیر میتوتیو ژاپن ، گیج بلاک در فاصله ۰٫۵ تا ۱۰۰ میلی متر و یا حتی کمتر از ۱۰۰ میلی متر در داخل جعبه ای به صورت مجموعه راپورتر ارائه می گردد . تعداد گیج بلوک با توجه به تقسیم بندی قطعه های داخل جعبه ، از تکی تا حدود ۱۶۰ پارچه قابلیت ارائه دارد .

جنس گیج بلاک (گیج بلوک)

۱-استیل:گیج بلوک های جنس استیل دارای خاصیت پایداری در برابر تغییر شرایط می باشد و باید طوری باشند که در برابر زنگ زدگی آنها بسیار محافظت کرد . سختی این جنس گیج بلاک ها عموما کمتر از ۱۰۰۰HV می باشد .

۲- تنگستن کارباید: گیج بلوک های تنگستن کارباید دارای مقاومت بالا و در حفظ شرایط خود ۱۰ برابر قوی تر از استیل می باشند و سختی آنها عموما ۱۵۰۰ HV می باشند .

۳-سرامیک:گیج بلوک های جنس سرامیک ، دارای مقاومت بالا در برابر خراش بر روی سطح و همچنین خاصیت حفظ شرایط آنها در برابر تغییرات محیطی بسیار بالا می باشد و خصوصیت مثبت دیگر آنها خاصیت عدم مگنت است . سختی این گیج بلاکها عموما ۱۴۰۰HV می باشد .

گرید گیج بلاک (گیج بلوک)

گیج بلاک ها به چهار گرید ۰۰(K)،۰،۱ و ۲ تقسیم می شود .

گیج بلاک گرید ۲:این مدل نسبت به سایر گرید ها ، از نظر دقت در سطح پایین تری قرار دارد و عموما برای تنظیم ماشین ابزار و یا اندازه گیری فیکسچر ها و قید ها و کنترل وسایل اندازه گیری استفاده می شود .

گیج بلوک گرید ۱:مدل گیج بلوک گرید ۱ نسبت به ۲ در سطح بالاتری قرار دارد . از این نوع گیح بل.ک ها می توان در جایی که حساسیت بیشتر دارند استفاده کرد و همجنین برای کالیبراسیون و کنترل گیج های برو نرو و کنترل فرمان و تنظیم وسایل اندازه گیری با دقت معمولی استفاده نمود .

گیج بلوک گرید ۰:از این نوع گرید در آزمایشگاه های اولیه استاندارد باید استفاده شود و دقت در این گرید بسیار بالا و تغییرات محیطی در این گرید به شدت بر روی گیج بلوک تاثیر می گذارد و برای تنظیم دستگاه های که گیج بلوک را اندازه گیری می کنند از این گرید استفاده می شود و به آنها گیج های رفرنس نیز می گویند . برای کنترل وسایل اندازه گیری دقیق و کالیبراسیون دقیق استفاده می گردد .